mandag den 25. februar 2013

Samarbejde om software sætter turbo på dansk mode

Teko og det århusianske firma Sketz indleder innovativt samarbejde, som skal ruste både modebranchen og studerende til at klare sig bedre i den hårde kamp om kunderne.

Modebranchen er en flygtig størrelse. Det, der var det hotteste i sidste måned, er irrelevant i morgen, og derfor er tøjbutikkerne nødt til konstant at have fingeren på pulsen og ændre udbuddet på hylderne, så der altid er noget nyt og friskt til kunderne. Det er imidlertid svært at forudsige, hvordan fremtidens mode ser ud, og mange tøjbutikker ender derfor med næsten usælgelige varer på tøjstativerne, fordi de ikke formår at ændre butikkens udseende i samme tempo som moden skifter. Konkurrencen er ikke blevet mindre hård af, at online butikker snart har 10% af markedet.

Danske elever designer fremtiden
Denne nye situation gør det tvingende nødvendigt at få uddannet dygtige og kreative Visual Merchandisere. Det har de opdaget på Teko i Herning, som fra august 2012 uddanner eleverne til en nye virkelighed, hvor det handler om at designe og udvikle virtuelle butikker. Disse virtuelle butikker skal bruges af virkelighedens tøjbutikker, som på en nem og smart måde kan få hjælp til at indrette deres butik, så den konstant afspejler den nyeste mode og tendenser.

Et af de nye tiltag i branchen står det århusianske firma Sketz for. Sketz har en softwareløsning, Mockshop, som med komplekse beregninger kan levere skræddersyede og individuelle løsninger til tøjbutikker, som ønsker at ændre indretningen af deres butik, så den er mest attraktiv for kunderne samt reflekterer den nyeste mode.

Dansk virksomhed viser vejen
Hos Teko, som er en del af VIA University College, er uddannelsesleder Anne Lunde meget fokuseret på, at uddannelsesudbuddet skal reflekterer de behov, der er ude i erhvervslivet.
Vi har et stort fokus på retail-branchen, og ønsker hele tiden at kunne udvide vores kendskab og beredskab til dette marked", fortæller Anne Lunde, som har indgået en aftale med Sketz om brug af den nye software.

Da Sketz tilbød os, at vi kvit og frit kunne råde over softwaren på uddannelsen, og at kandidaterne kan tage softwaren med videre ud i virksomheden bagefter, gik det stærkt. Det er dejligt for os og vores studerende at kunne samarbejde med en virksomhed, som tør tænke ud af boksen og komme med kreative og innovative ideer, siger hun

Frugtbart samarbejde
Helt konkret leverer Sketz softwaren til Teko, som herved får mulighed for at give de studerende nye og unikke kompetencer.

"Det er altid givtigt, at branchen og uddannelsesinstitutionerne har et tæt samarbejde, så vi indbyrdes kan inspirere hinanden og være medvirkende til, at den danske modebranche holder sin position i det store globale modeslagsmål", siger CEO i Sketz Steen Wæver Poulsen, som påpeger, at branchen i dag tager udgangspunkt i en klassisk time-2-market strategi. Men Steen Wæver Poulsen spår et skift i branchen.

Sketz vil vi gerne indføre det mere ambitiøse time-2-shoppingbag, da det ikke længere nok er få produkterne ud i butikkerne. De skal også med kunden ud af butikken igen. Det afgørende sidste trin i kæden tror vi på, at Mockshop kan hjælpe med , siger Poulsen.

Branchen glæder sig
Indehaver af Bertoni A/S Klavs Breckling - en af modebranchens mest erfarne figurer - byder det nye samarbejde velkommen.

Med dette nye tiltag vil vi som branche få en helt ny dimension ind i vores virksomhed: nemlig unge nyuddannede fagfolk, der kan gøre en forskel og skabe værdi fra dag et. Det er det vi som branche har brug for, siger Klavs Breckling.


Billede info:

Billede er taget af Fashion Photo Studio. På billedet er Steen Wæver Poulsen til venstre og Anne Lunde til højre, uden for Teko i Herning, samme dag som aftalen blev indgået.


Læs mere her

tags: uddannelse, Herning, slagsmål, 2012, virksomhed, erhvervslivet, kreativ, strategi, studerende, uddannelsesinstitution, nyuddanned, tøjbutik,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar