søndag den 23. juni 2013

Dansk designfirma stormer mod international anerkendelse

Efter et år med succes gennem udvalgte forhandlere af tasker og bælter, satser dansk designerduo nu på at få resten af Europas forbrugere til at løfte øjenbrynene.

Forbrugerne vælger tasker og bælter med samme omhu, som når vi skal have en ny bil. Det viser den succes, som importør– og designervirksomheden, Malling & Mikai, har gjort sig fortjent til efter blot et år på det danske marked.

Ikke færre end 35 toneangivende modeforretninger over hele landet melder om udsolgt af de første kollektioner. De to idemagere bag succesprojektet, Daniel M. Døngart og Charlotte Malling, vender nu blikket mod nye agenter og distributører på markederne i resten af Europa.

– Dansk design med praktisk rummelighed i taskerne kombineret med stolte, håndværkertraditioner udvikler en produktserie, som forbrugerne i andre lande også fortjener at få kendskab til, siger Daniel M. Døngart. Til daglig udvikler han forretningsstrategier for designfirmaet, mens partneren, Charlotte Malling, står for design og kontakt til leverandørerne i udlandet

– Tendensen går i retning af, at forbrugerne vil have kvalitet og design. Men de vil ikke betale det dobbelte for en taske eller et bælte, blot fordi der sidder et krukket mærkat på indersiden. Derfor giver logikken genlyd, når produkterne fra os har gennemtænkt design og en gedigen håndværksmæssig kvalitet men til godt halvdelen af prisen for et mærkevareprodukt.

– I Danmark har vi bevidst valgt at sælge produkterne gennem forhandlere med et sublimt image som toneangivende inden for mode. Vi kunne aldrig drømme om at sige ja til en forhandler, der lige kan se sit snit til at sælge 3.000 tasker som et slagtilbud på et kræmmermarked eller en butikskæde.

– Det er derfor en naturlig konsekvens, at vi søger agenter og distributører i resten af kontinentet. Succesen i Danmark er næppe et stammefænomen. Derimod er den en konsekvens af sammenhængen mellem design, kvalitet og pris. Og den logik er ikke anderledes, selv om forbrugeren bor i Athen, London eller Milano, siger Daniel M. Døngart.

Få hænder i gryden

Malling & Mikai har til stadighed omkring 15–25 styles per kollektion. Fra tegnebrættet skabes hvert år fire nye kollektioner. Med den kreative og analytiske del samlet på fire hænder i Danmark og tæt kontakt til produktionsleddet i udlandet er princippet, at jo færre hænder, som roder rundt i gryden, desto bedre.

Selv om kollektionen også omfatter de traditionelle små håndtasker med plads til blot mobiltelefon og nøgler, er der primært større og funktionelle tasker i kollektionen. En Malling & Mikai taske er også kendetegnet ved, at den har rummelighed nok til at løse forskellige opgaver i løbet af dagen og aftenen.

Lædertaskerne har en tykkelse, og syningerne en styrke, som mere end antyder, at tasken rækker til brug langt ud over en festlig aften. Taskerne i canvas følger samme kvalitetskrav. Samtlige styles gennemgår nøje kvalitetskontrol, inden de bliver godkendt til produktion.

Kollektionen fås i forskellige farver, og det er typisk for den designmæssige konsekvens, at taske matcher bælte og omvendt.

Den danske designvirksomhed har planer om at udvide produktområdet, men koncentrerer sig efter den kometagtige succes i Danmark om internationale forbrugere gennem nye agenter og distributører.
 

Læs mere her

tags: Danmark, Europa, Milan, Athen, London, udland, virksomhed, kreativ, strategi, forretningsstrategier, designvirksomhed,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar