Nu er der hjælp at hente for små og mellemstore designvirksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtigt design og brande sig som socialt ansvarlige. Center for Responsible Design er et nyt tiltag, som skal hjælpe mode– og livsstilsbranchen med at føre drømmene om bæredygtigt design og CSR ud i livet.
Det er de færreste danske designvirksomheder, der vil acceptere børnearbejde, miljøsvineri, dårlige arbejdsvilkår m.m. i forbindelse med deres produktioner i udlandet. Det vil forbrugerne heller ikke, men det kan være svært for små og mellemstore virksomheder at sikre outsourcede produktioner og underleverandører. Dels fordi reglerne på området er meget komplicerede, og dels fordi selve kontrollen af produktionerne kan være ekstremt ressourcekrævende. Projektleder Sidse Frich Thygesen og projektkoordinator Tina Hjort er hovedkræfterne bag videncenteret, og de opfordrer alle designvirksomheder til at besøge hjemmesiden www.responsibledesign.dk
"Nu er der endelig en mulighed for at få afmystificeret en masse begreber som greenwashing, transitional cotton, LCA og Code of Conduct. Der har været så stor udvikling inden for dette felt, at det er tæt på umuligt at følge med. Derfor prøver vi at formidle og overskueliggøre emnet. Står man som lille designvirksomhed og har lyst til at tage springet til bæredygtigt design, så er chancen der altså nu.," siger Sidse Frich Thygesen.
CSR ikke bare et modelune
De seneste år har omfanget af CSR og bæredygtighed inden for mode– og livsstilsbranchen være stærkt præget af tidens tendenser. Det har i mange tilfælde ikke rigtig bidt sig fast som en integreret del af værdigrundlaget i virksomhederne. Men nu virker det ifølge Tina Hjort, som om at branchen for alvor er parat til at lade bæredygtighed og CSR få fodfæste, og der er kommet mange nye redskaber på banen, som kan afhjælpe virksomhederne med at integrere CSR.
"Det virker til, at vi denne gang kommer et spadestik dybere ned, så det ikke handler om, at det skal se "müsliagtigt" ud, men derimod skal udtrykket passe ind i den enkelte virksomheds identitet. Vi ønsker, at CSR bliver mainstreamet ind i virksomhederne som en selvfølge, så det ikke bare er et modelune, men en del af virksomhedernes værdigrundlag." siger Tina Hjort
CSR er et voksende konkurrenceparameter på både det danske og internationale marked. Derfor er CSR og bæredygtigt design ikke kun et spørgsmål om, at en virksomhedsejer kan sove med god samvittighed om natten. Det er ifølge Sidse Frich Thygesen også en god forretning.
"Forbrugerne er blevet bevidst om, at design har en historie og den historie vil de kende. Derfor er det en god forretning at kunne brande sig som et ansvarligt forretningskoncept med styr på leverandørkæden," siger Sidse Frich Thygesen
Peter Ingwersen bifalder tiltaget
Peter Ingwersen er én af de personer i Danmark, der har set potentialet i bæredygtig mode. Han grundlagde i 2004 modemærket Noir, der blandt andet bruger økologiske tekstiler. Center for Responsible Design er ifølge Ingwersen et tiltag, som modebranchen i den grad har tørstet efter.
"Det vil helt klart styrke den danske modebranche, hvis den kan være bannerfører for etik og social ansvarlighed, både på det danske og internationale marked. Derfor er www.responsibledesign.dk et glimrende tiltag, for kommer de mindre virksomheder også for alvor med inden for det her felt, så vil det styrke dansk designs image generelt. Det er kolossalt vigtigt at positionere dansk design i udlandet via promovering af innovative og bæredygtige strategier, som kan skabe en ansvarlig vækst med fokus på miljøet, det etiske samt en sund bundlinje i vores eksportfremme.", udtaler Peter Ingwersen
Center for Responsible Design er tilknyttet uddannelsesinstitutionen BEC Design og er et samarbejde mellem BEC Design, Copenhagen Business School, Danmarks Designskole og Ingeniørhøjskolen i København. Det er desuden en del af Videncenter for Design og Business, som er oprettet af TECO og BEC Design med økonomisk støtte fra Undervisningsministeriet.
Læs mere her
tags: Danmark, København, økonomi, uddannelse, miljøsvineri, udland, virksomhed, samvittighed, Ingeniørhøjskolen, strategi, Undervisningsministeriet, uddannelsesinstitution, konkurrence, designvirksomhed, miljø, økologi, Design, livsstil,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar